lördag 3 december 2011

Pecha Kucha 1.12, Oslo

Det har varit en väldigt hektisk vecka. Kom hem från jobbet igår efter kl 18 och somnade på soffan direkt. Vaknade igen vid kl 21, vilket förstås innebar att jag satt uppe till sent på natten istället.

Hur som. I torsdags var det åter Pecha Kucha och det var egentligen det jag tänkte skriva om. Denna gång var inte riktigt lika bra som förra gången i det stora hela. Det var inte många talare som lyckades fängsla mig med sina intressanta projekt. Tror det berodde mer på framförandet än på ämnet i sig. Där var dock ingen total flopp som sist i alla fall, vilket väl kan ses som något positivt!

Jag har åter valt ut tre talare som jag tyckte var lite bättre än de andra.

Nutty tarts. Heja Finland!! Nutty tarts (Tärähtäneet ämmät) är en konstnärsduo från Finland som jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva. Läs här istället. De var avslappnade och roliga, pratade lagom mycket och lät sitt arbete tala för sig själv. Ett annorlunda Pecha Kucha inslag som fick med sig publiken.

Håkon Bogen. Han är pärlekonstnär, han gör pärlplattor. Ni vet sådana man gjorde när man gick på dagis. Och han är nog ganska duktig på marknadsföring och kommunikation, annars hade han aldrig lyckats så bra som han lyckats, för pärleplattor är ändå bara pärleplattor. Och så är han lite småsöt på ett sånt där nördigt sätt. Se själv!

Det är jag som är döden. Om jag ska vara helt ärlig så var jag nog lite rund under fötterna den här kvällen. Och det var nog han i detta bandet också. De spelade efter Pecha Kuchan, men då hade jag redan gått hem. Tar med dem här ändå, för att han var så bra på scen och för mig är det viktigare än det du säger. För är du inte bra kommer jag ändå inte ihåg vad du säger. Vad kommer namnet från då? Svaret finns här under. Och vill ni höra deras musik kan ni göra det här. (Skyll inte på mig om musiken är skit, som sagt, jag drog innan de spelade och har ingen aning om deras musik, vet bara att de var bra på scen.)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar