lördag 24 december 2011

Summering

Året närmar sig sitt slut och jag befinner mig mitt ute i ingenstans, någonstans i Sverige, hos mina föräldrar. Granen ute i vardagsrummet är liten och spinkig, men den är från vår egen mark. Ställer man sig ute på terrassen hör man forsen brusa och ser man mot himlen en klar natt här så ser man fler stjärnor än jag är van att se inne i stan. Jag äter, ser på TV, läser och reflekterar.

2011.
Mitt sista år som 20-nånting. Om bara några veckor blir jag 30 och det skrämmer mig. Jag känner mig inte som 30. Inte för att jag vet hur man borde känna sig vid 30. Jag känner mig ungefär som vid 22, fast klokare, mognare. Jag har mer erfarenhet.

2011 har varit ett minst sagt händelserikt år. Jag tänkte därför att i detta, som får bli sista uppdateringen här i år, försöka summera den. Knyta ihop säcken. Lyfta fram det bästa med året.

2011 inledde jag som anställd som cirkuslärare vid Esko i Esbo, samtidigt som jag försökte skrapa ihop lite random studiepoäng vid ÅA. Jag avslutar året som just hemkommen kulturproducents praktikant vid Finno i Oslo. Båda dessa arbetsplatser har gett mig otroligt mycket! Nya kunskaper och nya vänner.

Jag har rest en del 2011. Årets första timmar spenderade jag på en fest i en stor lagerlokal någonstans i Brooklyn. 2 januari flög jag från New York till mina föräldrar i Sverige. Första natten hemma hos dem satte jag personligt rekord i antal sovda timmar: 17 timmar i sträck, vaknade en gång under natten men somnade om direkt. Slå det om ni kan!! 17 timmar!!
I mars åkte jag för första gången till Oslo och förälskade mig. I staden. Tänkte redan då, att hit måste jag tillbaka! I april var det åter dags för en liten tur till Sverige, denna gång Västerås, staden som i mitt liv är synonym med capoeira. Redan helgen därpå var det dags för nästa resa, denna gång till en liten stad vid namn Leuven i Belgien. Därnäst, i början av juni bar de så av till Italien, Toscana. För första gången på flera år fick jag där möjligheten att verkligen slappna av och njuta. Gott sällskap, god mat, gott vin, vacker omgivning och massor med tid att bara vara. Otroligt lyxigt! Vid det laget hade jag redan fått veta att jag fått praktikplats i Oslo, och spenderade därför resten av sommaren hemma i Finland. Sista juli var så sista dagen jag spenderade i Finland 2011. En god vän gjorde den speciell genom att ta mig ner till ån där vi åt varsin glass varpå han spelade saxofon och jag njöt av solen.

Här börjar nästa kapitel på 2011. Oslo kapitlet. Det har varit en fantastisk höst i Oslo. Har lärt mig mycket via jobbet. För att detta inte ska bli för långt väljer jag ut de två saker jag är stoltast över att ha åstadkommit under min tid i Oslo.
1. Jag lyckades boka en finsk cirkusföreställning till en festival i Narvik i vår. Är otroligt tacksam för det förtroende jag visats på jobbet! Jag fick sköta hela bokandet från första kontaktandet av festivalen och pitchandet av föreställningen, till att skriva avtal för detta samarbete. Detta var väldigt lärorikt och jag känner mig faktiskt lite stolt över Jan som jag hade som chef. Stolt över det faktum att han är en bra ledare som ger sina anställda både ansvar och krav samtidigt som han finns där som stöd. Vill inte gå in på en lång utläggning om ledarskap här (det har jag redan gjort någon gång i början av bloggen), vill bara konstatera, att att leda är inte att kontrollera en organisation, att leda är att tillvara ta de resurser som finns i organisationen på bästa möjliga sätt.
2. Frågan är om jag egentligen ändå är lite mer stolt över denna punkt än föregående...Tror i alla fall att jag är en av få människor som kan skryta med att ha lyckats med följande bedrift. Jag lyckades få Finlands ambassadör att stå i brygga! Inte nog med det, hon var iklädd festklänning! Slå det om ni kan! (Är lite stolt över henne också faktiskt. Inte många i hennes situation som är så modiga.)

Hann också med en resa till England under hösten. Den var viktig för mig på många sätt och det arbete vi gjorde där kommer jag fortsätta med under nästa år.

Hösten innehöll självklart också andra minnesvärda händelser, men jag avslutar här.

Nu väntar jag med spänning på nästa år och allt det har att erbjuda. Mitt nyårslöfte (ja, redan nu) är att ta emot nästa år med öppna sinnen och att följa mitt hjärta. Vi ses igen i januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar