lördag 11 december 2010

Åbo 2011

Eftersom jag tyvärr missade föreläsningen om Åbo 2011 (jag var i Paris om någon nu lyckats missa det) så har jag nu det stora nöjet att skriva om denna organisation här istället.

Styrelsen för organisationen består av:
Ordförande: minister Christoffer Taxell
vice ordförande: ordförande för stadsstyrelsen Minna Arve
vice ordförande: hovrättsråd Pirkko Mikkola

Därtill har styrelsen ytterligare 12 medlemmar.

Delegationen för stiftelsen Åbo 2011 består av 44 medlemmar plus en ordförande och två vice ordföranden.

Vad var och en av dessa personer gör, eller hur ansvaret är delat dem emellan framgår inte av deras hemsida. Det enda jag hittar är följande lilla snutt:
"Åbo i Finland är Europas kulturhuvudstad 2011, samtidigt som Tallinn i Estland. Kulturhuvudstads-året förbereds av Stiftelsen Åbo 2011 på uppdrag av Åbo stad. Kulturhuvudstadsverksamheten i Åbo bygger på en vilja att utvecklas genom att lansera ett unikt och öppet kulturhuvudstadsår.

De huvudsakliga målen för Åbo 2011 är välbefinnande, internationalism samt kreativ ekonomi och kulturexport. Utgångspunkten är kultur i ordets vida bemärkelse; till exempel matkultur, motions- och hälsokultur, vetenskapskultur och mångkulturella sammankomster är lika viktiga teman som konsterna.

Stiftelsen Åbo 2011 har hand om kulturhuvudstadsprogrammet och samordnar de långvariga nationella och internationella produktionerna som främjar kulturhuvudstadsårets ambitioner. År 2016 kommer Åbo att vara en framstående konst- och vetenskapsstad, ett kreativt centrum för Östersjösamarbetet."

Så...Jag kan inte direkt utgå från hemsidan för denna text. Utgår istället från de erfarenheter jag själv har samt vad jag hört från andra. Det jag själv varit med om är allt sant, det jag hört från andra får tas med en nypa salt.

För mig verkar det som om organisationen är alldeles för hierarkisk. Beslutsfattandet tar för lång tid och vem som sköter vad känns oklart. Till exempel vet jag att det i våras i år, 2010, fortfarande var fler av de projekt som valts ut till det officiella programmet som inte fått sina kontrakt med stiftelsen. Detta eftersom stiftelsen då ännu inte hade klart för sig hur mycket de kan bidra med till finansieringen av dessa projekt.

Detta var alltså mindre än ett år innan kulturhuvudstads årets början. Som alla säkert förstår är detta helt oacceptabelt! För att kunna ta sig framåt i planeringen och produktionen av ett projekt krävs först och främst en budget. Eftersom projekten inte fått sina kontrakt och inte vetat hur mycket de kan förvänta sig av stiftelsen har det varit omöjligt för dem att göra sina budgetar, vilket i sin tur gjort i princip allt annat också omöjligt. Därför är det nu flera projekt som producerats på betydligt kortare tid än vad som skulle varit nödvändigt.

De enskilda projekten får, som jag förstått det, inte heller skriva egna sponsoravtal med externa finansiärer utan dessa måste gå via stiftelsen vilket ytterligare försvårat arbetet för många.

Jag vet att det finns massor med lysande projekt på programmet för nästa år och jag tror att dessa kommer bära, allmänheten kommer förmodligen gå ganska ovetande om alla komplikationer back stage. Men det vore intressant att efter nästa år att få höra av de som arbetat med de olika projekten hur många som skulle kunna tänka sig att arbeta tillsammans med stiftelsen igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar