fredag 3 december 2010

Mitä mieltä Erika on ihmisistä jotka ovat asuneet koko elämänsä Suomessa mutta eivät puhu suomea?

Borde egentligen just nu läsa till nästa veckas franska tent... Men jag är ju faktiskt i Paris, det kan väl nästan räknas som att plugga? Bor dessutom hos en kompis mormor som är före detta lärare så jag hade faktiskt en kort franska lektion imorse vid frukostbordet (à l´université d´Uppsala il y a un jardin... vet inte om stavningen där, hur som, vi diskuterade Carl Von Linné).

Men, det jag tänkte skriva om, väldigt kort (eller jag försöker iaf hålla det kort) är språkdebatten som blossat upp lite igen efter YLE 2 program "Pakkoruotsi" tidigare i veckan. Jag förstår att detta egentligen inte alls är en diskussion om språk, utan om kultur och historia. Ok, delvis om språk också. Men ärligt talat, inte är det väl så jäkla konstigt om finskar inte är allt för entusiastiska över att lära sig svenska, dvs det språk som, än idag, är en konkret påminnelse om att vi varit ett förtryckt folk? 5% av oss är svenskspråkiga och därför MÅSTE vi alla lära oss svenska. Jag har full förståelse för att alla inte vill lära sig svenska om man ser till historien och vad svenska språket inneburit för Finland och hur Sverige behandlat finnarna.

Men Finland är ett tvåspråkigt land och jag tycker att vill man jobba som läkare, politiker, tjänsteman så bör man kunna svenska. Man behöver inte kunna det perfekt, men behöver kunna kommunicera på svenska.

Vad jag däremot har noll förståelse för är finlandssvenskar som inte bemödat sig att lära sig finska! Skäms på er! Ni har rätt till ert eget språk, det förnekar jag inte, men faktum är att ni lever i ett land där en extrem majoritet talar finska. Har ni själva inte bemödat er att lära er detta språk är det en skam! Och tro mig, jag har hört alla förklaringar "men där jag är ifrån pratar alla svenska, jag hör aldrig finska nånstans" osv osv. Allvarligt? Skärp er! Jag är född och uppvuxen i Sverige. Under de första 22 åren av mitt liv har jag pratat finska endast hemma med min mamma och min pappa. Jag har inte hört finska NÅGON annanstans, inte ute på stan, inte på tv, inte på radio, ingenstans, men trots det talar jag flytande finska. Ni bor i ett land där vad, 95% talar finska och ni har inte lärt er det!? För mig är det ett tecken på antingen lathet, ignorans eller arrogans, välj själv vilken av dessa tre som beskriver dig, särskilt smickrande är nog inte någon av dem.

Och till sist. Vare sig du är svenskspråkig eller finskspråkig och inte bemödar dig att lära dig det andra språket så är det bara din förlust! Två språkighet är en rikedom, om du kan inse det borde resten inte spela någon roll.

1 kommentar:

  1. Fatta att det har tagit så här länge att kommentera!

    Jätteintressant inlägg och faktiskt en ny synvinkel på det hela. Har inte hört en svenskspråkig säga så där! De flesta (eller typ, alla) jag känner tycker att det bara är jobbigt att lära sig finska, det var det svåraste ämne i skolan osv osv.

    Jag håller faktiskt helt med: om finskspråkiga ska lära sig svenska så ska också svenskspråkiga läsa finska i skolan. Tycker dessutom att det andra inhemska borde vara det första främmande språket på båda sidorna, efter det kunde man välja.

    Men jag vet inte varifrån den negativa inställningen kommer som många finnar har mot svenskan. Jag tror inte att det helt kan vara av historiska orsaker - det var helt enkelt för länge sedan. I bättre minne har vi ryssarna och kriget och speciellt därifrån jag kommer har många en jättenegativ inställning mot ryssar och det ryska språket. Även om staden ligger nära gränsen och det kommer många ryska turister till staden ville nästan ingen av mina klass-/skolkompisar lära sig språket.

    T.o.m i YLEs sändning kommenterade kommundirektören från Tohmajärvi något i stilen med att "åtminstone kan ingen tvinga oss att lära oss ryska i dag" och syftade till kriget.

    Men joo, jag måste säga att jag bara haft nytta av det svenska språket. Å andra sidan har jag inte behövt derivera något efter gymnasiet, jag kommer knappast ihåg något om fysik eller kemi men dessa har bidragit till min allmänkunskap. Om vi diskuterar tvångssvenskan tycker jag att vi också borde diskutera tvångsmatematik, tvångsmodersmål, tvångsbiologi osv..

    SvaraRadera